ششمین همایش فضای مجازی پاک
28 فروردین 1403
ششمین همایش فضای مجازی پاک

با ورود به عصر اطلاعات، اداره امور حکومتها از شکل سنتی و دولت محورِ آن عبور کرده است. در شکل جدید، ترجیح بر این است که از واژه حکمرانی (Governance) به جای حکومتداری استفاده کنند. حکمرانی مجموعه چارچوبها، قوانین، مقررات و قواعدی است که جهت اداره امور حکومت وضع می گردد و به اجرا گذاشته می شود.

بزرگترین عرصه چالشی حکومتها در دهه حاضر را چالش مواجه با فضای مجازی و تبعات پیرامونی آن دانسته اند. با ظهور و فراگیری این فضای جدید، دگرگونی های شگرفی در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، تکنولوژیکی، اقتصادی و سیاسی رخ داده است که روز به روز بر اهمیت آن می افزاید. هرچند در دو دهه گذشته، اکثر حاکمان و کارگزاران حکومتی در کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه، اداره فضای مجازی را بر عهده بازار و بازیگران بازاریِ فضای مجازی می دانستند، اکنون رویکردها تغییر کرده است و بر توجه بیشتر دولت و دولتمردان و سایر کنشگران اجتماعی بر این حوزه تاکید می شود.

مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی فضای مجازی- که در زمستان سال ۱۳۹۶ برگزار گردید- بزرگترین دغدغه خویش را حکمرانی فضای مجازی عنوان نموده و خواستار توجه جدی مسئولان امر به این موضوع حساس و سرنوشت ساز شده اند. ایشان در این جلسه، عدم توجه به این موضوع را یکی از چالشهای جدی نظام و انقلاب اسلامی در حال حاضر و آینده دانسته اند.
ششمین همایش ملی فضای مجازی پاک با مشارکت دانشگاه امام صادق و جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک در اسفند ماه سال 1399 و در محل دانشگاه امام صادق برگزار شد. این رویداد ترویجی با هدف تولید محتوای علمی متقن از طریق فراخوان مقالات، به اشتراک گذاردن تجربیات علمی و همچنین، استفاده از داشته های دیگر محققان و عالمان عرصه مطالعات فضای مجازی برگزار شد.

محور های همایش

موضوع محوری همایش: حکمرانی محتوای فضای مجازی که خود شامل سه بعد می‌شد:

حکمرانی تولید محتوای فضای مجازی
حکمرانی توزیع محتوای فضای مجازی
حکمرانی مصرف محتوای فضای مجازی

تنظیم مقررات در حوزه محتوای فضای مجازی

مبانی فقهی محتوای فضای مجازی

اقتصاد محتوای فضای مجازی

آسیب های فردی و اجتماعی فضای مجازی

سبک زندگی فردی و اجتماعی در عصر فضای مجازی

کودکان و نوجوانان و نحوه مواجهه آنها با فضای مجازی

آینده پژوهی تحولات فناوری های توزیع محتوا و اثرات آن بر حکمرانی محتوای فضای مجازی

بازارمحتوا: تولید و توزیع در مقیاس جهانی

امر به معروف و نهی از منکر در فضای مجازی و نقش آن بر تقویت حکمرانی ملی

سیاستهای مردمی سازی تولید محتوای فضای مجازی

login