مسئولیت اجتماعی رسانه، هوش مصنوعی و حقوق عامه؛ به مثابه پیشران فضای مجازی
کد مقاله : 1004-FAMP8
نویسندگان
جمشید آراسته *1، آنی میرزاخانیان2، هدیه سادات میرترابی3، ماندانا صنیعی4
1دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2استادیار، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3استادیار، گروه حقوق، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4استادیار، گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران(نویسنده مسئول)
چکیده مقاله
جهان معاصر با رسانه ارتباطی مستمر، فراگیر و لحظه ای دارد. می توان جهان معاصر(جهان تکنولوژیک) را مولود رسانه و رسانه را مولود جهان معاصر دانست. این مهم به مدد هوش مصنوعی به تحرک و پویایی بیشتری در شبکه سازی ارتباطات انسانی بویژه در فضای مجازی انجامیده و نه تنها به فزونی سرعت خبرپراکنی و اطلاع رسانی کمک می کند که مهمتر با افزایش سواد رسانه و تبیین حقوق عامه به جذب بیشتر مخاطب و رضایتمندی و اقناع او می انجامد، جز این ممکن است به تعدی به حقوق عامه و تحدید صلح و امنیت اجتماعی منجر شود. در این مقاله با بررسی نقش و جایگاه رسانه ها در زمان بحران و قدرت اقناع مخاطب، به قابلیت تولید محتوی هوش مصنوعی در فضای مجازی و تبیین حقوق عامه در رسانه ها و سکوهای مجازی پرداخته می شود. تحقیق نشان می دهد تعامل حکمرانی و رسانه به مشارکت بیشتر مردم در تعالی بسترهای مجازی محور کمک می کند و مهمتر با حقوق تطبیقی به بومی سازی سریعتر تلاقی حقوق و هوش مصنوعی و کاهش تکنوفوبیا* در تمدن نوین اسلامی می انجامد.
کلیدواژه ها
حقوق عامه، فضای مجازی، مسئولیت اجتماعی رسانه، مشارکت مردم، هوش مصنوعی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی
login